Efterskolernes Dag

Søndag d. 29. september 2024
Klokken 10.30 – 14.30

Oplev stemningen til Efterskolernes Dag

Det er stemningen, efterskolelivet, kammeraterne, de obligatoriske fag, valgfagene, lærerne og en helt masse andre ting, der udgør det helt perfekte efterskoleår. Men alt det kan være svært at vide på forhånd, hvis du ikke har oplevet efterskolen.

Derfor åbner vi hvert år på den sidste søndag i september dørene til Efterskolernes Dag. Her får du et indblik i efterskolelivet, og hvordan det er at være elev på Samsø Efterskole. Vi viser dig rundt på efterskolen, hvor du og din familie kan få et indtryk af efterskolelivet og stille alle de spørgsmål, som du måtte have lyst til.

Du har mulighed for at blive vist rundt af efterskolens nuværende elever og få et indtryk af både elever og lærere samt skolens faciliteter. Du kan endda få et indblik i undervisningen på efterskolen, når vores nuværende elever viser nogle af vores valgfag frem.

Du kan læse mere om programmet længere nede på siden.

Hør om vores mange valgfag til Efterskolernes Dag

På Samsø Efterskole tilbyder vi mange forskellige valgfag til lands, til vands og i luften, så der er rig mulighed for at få dine valgfagsdrømme opfyldt på efterskolen.

Til Efterskolernes Dag giver vi ikke kun et indblik i efterskolelivet, men også de mange valgfag, du kan fylde hverdagen på efterskolen ud med. Du har også mulighed for at stille spørgsmål om valgfagene til de nuværende elever og lærere.

Vi gør en dyd ud af, at du i de mange valgfag kommer til at mærke den unikke efterskolestemning. Derfor fokuserer vi i alle vores valgfag på fællesskabet, og at du kommer til at udvikle dig personligt. Vi ønsker at skabe en fundamental byggesten til resten af dit liv.

Vores valgfag spænder bredt, og vi tilbyder alt fra outdoor, sejlads og dykning til kunst, håndværk og design. Der er i sandhed valgfag for enhver smag, og vi har dygtige og dedikerede lærere til hvert eneste valgfag. Vi har sammensat valgfagene, så vi præsenterer noget til det hele menneske.

Efterskolernes dag i hele landet

Hvad er efterskolernes dag egentlig? Det er ikke kun på Samsø, at en masse efterskoleinteresserede og deres familier bliver budt velkommen. Over hele landet giver efterskolerne et indblik i efterskolelivet på Efterskolernes Dag den sidste søndag i september.

På den måde kan du som kommende efterskoleelev bruge en dag på at besøge de efterskoler, som du har interesse i. Du kan stille alle de spørgsmål, du vil, mens de nuværende elever viser dig rundt på efterskolen.

Har du ikke mulighed for at besøge os til Efterskolernes Dag, kan du i stedet vælge at ‘besøge’ os virtuelt til Efterskolernes Aften, som altid ligger den anden onsdag i januar. Du har også mulighed for at besøge os både fysisk og virtuelt til vores besøgsdage. Her holder vi åbent hus, hvor du på samme måde som til Efterskolernes Dag og Efterskolernes Aften kan få et indtryk af vores fantastiske efterskole – enten virtuelt eller fysisk.

Vi har tilpasset programmet til færgetiderne

Vi glæder os til at byde jer velkommen på Samsø Efterskole!

Programmet er tilpasset færgetiderne, som ser således ud (ændringer kan forekomme):

Husk at bestille plads på færgerne, også selvom I er gående.

I kan vælge at tage med vores efterskolebus, hvis I ikke tager bilen med til Samsø. Afgang med skolebussen fra:

• Ballen Færgehavn klokken ca. 10.25
  • Sælvig Havn klokken ca. 10.50

Programmet

Dagens program

Kl. 10.30 – 13.30

• Præsentation af valgfag samt efterskolelivet på Samsø
  • Vores elever tager jer med på rundvisning på efterskolen
  • Køkkenet serverer frokost
  • Arrangementet foregår udendørs
  • Nuværende elever har undervisning rundt på øen i eksempelvis sejlads og kajak. Hvis I selv har bil med, er I mere end velkomne til at tage ud og kigge på

Kl. 12.50

• Busafgang til Sælvig – færgen til Hou sejler kl. 13.15
  • For gæster med egen bil, der ønsker at være lidt længere hos os, er der færge igen kl. 15.45

Kl. 13.30

• Busafgang til Ballen – færgen til Kalundborg sejler kl. 14.05
  • For gæster med egen bil, er der færge igen kl. 17.35

Kl. 14.30

• Arrangementet slutter på Samsø Efterskole

Tilmelding til Efterskolernes Dag er ikke nødvendig.

Vi glæder os til at se jer!

Mange hilsner fra alle på Samsø Efterskole