Medarbejdere på Samsø Efterskole

Allan Staunstrup, Samsø Efterskole

Allan Staunstrup

E-mail
as(at)samsoefterskole.dk 

Stilling
Lærer. Underviser i dansk, fodbold, musik og tysk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Lærer i de frie skoler og folkeskole.
Højskole i Norge.
Professionel fodboldspiller.
Arbejde i diverse musikskoler.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
11 år samlet, de 7 år på SE.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det nære venskab med kontaktgruppen. At se musikelever udvikle sig og senere høste succeser/oplevelser. En af vores elever fra i fjor er nu langt i x-faktor!

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
At de kan se en aktiv musiker, der brænder for musikken og samarbejdet. Ærlighed og åbenhed og udfordringer.

Hvad brænder du for? 
Håndværksmæssige fag, og friluftsliv til lands, vands og på sneen. Jeg spiller selv i band (Samsø Pink Floyd), og det er en kæmpe fornøjelse. Jeg spiller alle guitarsoli til stor glæde og gavn.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Energirig, udviklende, omsorgsfuld.


Ami Hansen, Samsø Efterskole

Ami Jul Hansen

E-mail
ah(at)samsoefterskole.dk 

Stilling
Lærer. Underviser i engelsk, fitness, matematik, rugby, sejlads og tysk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet fra Den frie Lærerskole i Ollerup som efterskolelærer med linjefag i Tysk, Matematik, Håndværk og Friluftsliv.

Har også arbejdet som pædagogmedhjælper, postbud, rengøringskone og landbrugsmedhjælper samt brugt min ungdom som Hallalhippie-gøgler i kollektiver og på økobondegårde.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Et år på Faxehus Efterskole og på Samsø Efterskole siden august 2011.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
En Mountainbike-tur i Tyrkiet er på top ti. Her cyklede vi rundt i bjergene og øvede teknik og færdigheder. Det er fedt, når man er sammen med eleverne om noget, man selv brænder for.

En anden oplevelse er en elev der kom fra svære kår og virkelig voksede og udviklede sig i sine år her.

En oplevelse, der går igen år efter år, er lyset i øjnene og begejstringen hos eleverne, der har spillet rugby og bagefter står smurt ind i mudder, med blå mærker og føler sig som de sejeste i verden. Den samme oplevelse går igen, når vi har været til adventure race mod andre skoler og bagefter snakker om alt det fede, de har oplevet.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg synes mit job som lærer i boglige fag er at fremme elevernes ansvar for egen læring og guide dem på vejen. I mine timer er der spil og lege, men også ”mås-til-sæde” opgaver hvor den enkelte træner forskellige færdigheder. Jeg har meget fokus på værdien i at kunne fordybe sig, lave en ting af gangen og være offline.

Jeg vil gerne skabe rammer, så de unge mennesker kan opleve det formidable ved forpligtende fællesskab, og hvad det kræver af én. At man ikke bare skal sørge for sig selv, at sammen er vi stærkere og at man ikke behøver ”at få noget ud af det” for at gøre noget. Den fede følelse af at vi er sammen om noget og at jeg er værdifuld i gruppen.

Endvidere er jeg af den overbevisning at man bliver syg og dårlig af inaktivitet og for meget ”skærmtid”. Jeg prøver altid at tilskynde frisk luft, socialt samvær og bevægelse.

Hvad brænder du for?
Min datter og min familie.

Fitness og fysisk udfoldelse i al slags vejr, der gerne må rykke ved mine grænser. F.eks. mountainbike og adventure race. Når muligheden byder sig, er jeg fysisk aktiv, og jeg kaster mig glad ind i alt fra spinning til folkedans. Samtidig kan jeg godt lide at slappe af med en kryds & tværs eller et korsstingsbroder - det ER det nye sort!

Sproglæring.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Personlig udvikling, omskiftelighed og mange muligheder. 


Aske Bremsøe Kristiansen, Samsø Efterskole

Aske Bremsøe Kristiansen

E-mail
ab(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i dansk, Windsurf, Adventure Race, Fitness.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bachelor i Idræt ved Københavns Universitet. Windsurfinstruktør, skiinstruktør, kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
For mig ligger oplevelserne ofte i det små, som når vi løber en tur i solnedgangen, eller når sælerne kommer forbi, når vi windsurfer.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Hvis jeg skal sigte lidt højt, så vil jeg gerne være med til at skabe nysgerrighed. Ikke bare nysgerrighed for undervisning, men lige så meget for naturen, for de mennesker der omgiver os og for os selv.

Det er alligevel umuligt at lære alt på et enkelt år, så i stedet vil jeg hellere være med til at inspirere til at prøve nyt.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at være ude. Uanset vejr. Så når færgen ikke længere kan sejle, stranden er skyllet i havet, og folk har bundet deres havetrampoliner fast, så rigger jeg mit surfudstyr op, tager neoprenhætten på og tager ud og surfer.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Valgfagsparadis i Vandkantsdanmark.


Benita Hansen, Samsø Efterskole

Benita Hansen

E-mail
bø(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Køkkenleder og underviser i konditor.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet kok og skibskok. Har været køkkenleder på HCI og skibskok på Skoleskibet Danmark.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet på efterskole i alt i 6 år / 4 år på SE.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
En ud af mange gode oplevelser i efterskoleverden er, at vi er med til at forme de unge mennesker, både mens de er hos os på SE – men vi giver dem også en masse redskaber med på vejen til den verden, de skal ud og være "voksne i".

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg er sikker på, jeg er med til at give de unge mennesker en sjov oplevelse i køkkenet. En oplevelse af, at det ikke er en sur pligt men sjovt - fuld af fis og ballade og masser af grin.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at give de unge mennesker så meget af mig selv, som det overhovedet er muligt.

Et eksempel på det er, at jeg på de 4 år, jeg har været ansat på SE, har fået 2 elever ud i uddannelse inden for gastronomi-verdenen. Fælles for dem begge var, at de ikke vidste, hvilken uddannelse de skulle begive sig ud i efter året på SE. Begge fandt ud af, at kok det var lige sagen efter deres oplevelser i køkkenet. De er nu begge under uddannelse som kok - fedt at vi kan inspirere de unge til en vej i livet.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Nærvær, venner, rummelighed.

 

 


Børge Buur, Samsø Efterskole

Børge Buur

Stilling
Buschauffør.

Uddannelse/erhvervserfaring:
Har arbejdet 9 år som rengøringsmand og 30 år som buschauffør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har på Samsø Efterskole været rengøringsmand i 1 år og buschauffør siden 2015.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Sidste skoledag… når jeg har lært de unge at kende og føler, at de har fået noget ud af opholdet på Samsø Efterskole, så er det en glæde at sige farvel.

En helt særlig oplevelse var da jeg fyldte 60 år, og nogle af hestepigerne kom ind i spisesalen og overrakte mig en flot gave. Eller i sommer, da jeg arrangerede en grillfest for rideholdene hjemme i haven – det var hyggeligt.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg er et positivt og glad menneske og ser livet som en gave – jeg vil gerne kunne give eleverne den opmærksomhed, de har brug for, når jeg kører dem til forskellige aktiviteter.

Hvad brænder du for?
Jeg er aktiv i lokalpolitik på Samsø, vininteresseret og glad for blomster samt for arkæologi – specielt Egypten.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Udfordringer, udfoldelse, socialt samvær/tryghed.

 

 


Hans Lisbjerg, Samsø Efterskole

Hans Lisbjerg

Stilling
Kok

Uddannelse/erhvervserfaring
Jeg er uddannet kok og har arbejdet med faget i 31 år, hvor jeg har prøvet alt fra høj gastronomi til lokal pølsemand. De sidste 10 år har jeg arbejdet på Samsø som køkkenchef og kok.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg er i gang med midt 3 skoleår på Samsø Efterskole og har været meget glad for det og regner med, at der kommer flere gode år.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Der er mange gode oplevelser, men jeg husker især én sjov oplevelse. Skolen var inviteret til at se superligakamp i Aarhus mellem AGF og FC Midtjylland. Vi var ca. 50 elever og 5 voksne, og den ene var vores kantineleder Benita. Hun har ingen erfaring inden for fodbold og har aldrig set en superligakamp før. Men vi kom i god tid og havde en god halv time før kampstart, så vi brugte lidt tid i AGF`s fanzone. Der var en konkurrence i gang om at gætte resultatet af kampen, og hvor mange tilskuere der var. Præmien var en fodbold med AGF`s spilleres autografer på.

Vi gættede alle sammen det bedste, vi har lært, og Benita gættede også. Resultatet blev, hvad Benita gættede på. Vi tænker ”det var sørens”, og da vi hørte, hvor mange tilskuere, der var til kampen, var hun kun 11 personer ved siden af med sit gæt. Så blev det spændende, om hun var den, der var tættest på. Og rigtig nok – efter 2 dage fik hun besked om, at det var hende, der havde vundet.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Os i køkkenet kan tilbyde de unge mennesker et frirum, hvor de kan komme ned en dag, hvor tingene ikke kører så godt, som det kunne. Vi er gode at lave en god stemning, hvor de kan være sig selv eller hygge med de andre elever og os. Vi har musik, samtidig med at vi laver noget god mad.

Hvad brænder du for?
Personligt kan jeg godt lide at dyrke sport og e-sport. Jeg dyrker volleyball og bowling, og så kan jeg godt bruge en del tid på det elektronisk kortspil, som hedder Hearthstone.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Hygge, uddannelse og udvikling.

 

 


Jeanett Hannestad

E-mail
jh(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i matematik, polylab og friluftsliv.

Uddannelse/erhvervserfaring
Professionsbachelor - Lærer med fagene matematik, fysik/kemi og religion.

Svendebrev - Elektronikfagtekniker.

3 års arbejde som tilkaldevikar på privatskole i Aarhus.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været på Samsø Efterskole siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Helt særlig for mig er musicalugen, hvor vi kan få en hel forestilling stablet på benene fordi vi løfter i flok og trækker i samme retning. Så ser man hvordan det virkelig rykker for eleverne at være på efterskole. I kostumeafdelingen havde vi i år så travlt at det ko-kostume vi skulle sy, først var klar så skuespillerne kunne hoppe i det 1 minut før de skulle på scenen. Vi var presset til det yderste, men den sejrsfølelse vi sammen havde da det lykkedes var helt fantastisk.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
For mig er det vigtigt, at eleverne føler, at deres stemme betyder noget. Derfor forsøger jeg at lytte til deres input, så vi sammen kan finde den bedst mulige løsning. Når eleverne mærker, at dét de foreslår, bliver lyttet til, så engagerer de sig også og føler et stort ansvar for fællesskabet. På den måde skabes der naturligt en accept af hinanden, en tillid til hinanden og en gensidig respekt. Denne accept, tillid og gensidige respekt gør, at vi sammen kan flytte os og rykke grænser, både i de boglige fag, valgfagene og i fritiden. Det er læring for livet.

Hvad brænder du for?
Spejder: Jeg har været spejder siden 1998, og jeg elsker at bruge tid i naturen, lave mad over bål og sove i sovepose. At være ét med naturen sammen med andre er en fed følelse.

Harry Potter: Jeg læste min første Harry Potter-bog som 11-årig og har lige siden været utrolig facineret af det univers. Jeg er så stor fan at min kære scooter er døbt efter Harrys første kost (Nimbus 2000), min hund hedder Dumbledore til efternavn, og jeg har en drøm om, at min 30-års fødselsdag skal være 100% Harry Potter-tema. Harry Potter-nørd er vidst meget godt dækkende for mig.

Oplevelser: Jeg kan godt lide at opleve nye ting. Om det er at rejse til en ny destination og opleve kulturen, at kaste sig ud i at dykke eller tage jagttegn sammen med eleverne.

Dirch Passer: Jeg har siden jeg var helt lille set Dirch Passer-film. En film som Frk. Nitouche har jeg set op mod 50-60 gange. Jeg er vild med den måde man lavede film på i gamle dage, hvor de oftest er meget idylliske og stort set altid ender lykkeligt. Dirch var en helt særlig mand i dansk filmhistorie og hans livshistorie er utrolig spændende og sørgelig på samme tid.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Samarbejde, grænserykkende, fællesskab.


Jeppe Tobias Holm, Samsø Efterskole

Jeppe Tobias Holm

E-mail
je(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i dansk, engelsk, samkult, fiskeri og dykning.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer i 2012.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet på SE siden August 2017, og har ikke tidligere arbejdet på efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Mine bedste efterskoleoplevelser er elevernes bedste oplevelser. Det giver mig et kæmpe boost, når jeg møder elevernes glade ansigter og hører om deres unikke oplevelser. Eksempelvis da jeg mødte de elever, der var på efterårets faldskærmsudspring. Man kunne tydeligt se, hvilke elever der havde sprunget, da deres øjne og sind strålede, og deres ryg var rank.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil give dem en mulighed for at være en del af et fællesskab, og vise dem, at hvis de er villige til at give en del af dem selv, så giver det udbytte senere. Jeg tror på, at man ved at sætte sig selv i spil og risikere lidt, så har man mulighed for at vinde meget, heriblandt fede oplevelser og relationer for livet.

Hvad brænder du for?
I min fritid elsker jeg at opholde mig i det fri, enten for mig selv eller sammen med min familie. Jeg nyder at fiske og har gjort det stort set hele mit liv. Dét, at jeg kan kombinere min største hobby med mit arbejdsliv, er for mig en drøm.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Samvær, engagement og oplevelser.


Kai Kjeldmark, Samsø Efterskole

Kai Kjeldmark

E-mail
kk(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i adventure race, dykning, idræt, konditor og matematik.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bager/konditor, Tømrer, Master i ledelsesteori, PADI dykker og førstehjælpsinstruktør samt klatreinstruktør.
Efter endt uddannelse som bager/konditor, arbejdede jeg et år i USA som konditor. Efterfølgende blev arbejdsmand hos en tømrer og sideløbende opstartede jeg et feriecenter på Samsø, som jeg har drevet, indtil jeg kom tilbage til tømrerfaget, denne gang som voksenlærling, og blev udlært i 2017.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Blev tilknyttet SE i 2015 som instruktør i dykning og blev fuldtidsansat på SE i 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det er at se eleverne udvikle sig, fra deres første nervøse møde med dykkerudstyret og det at kunne trække vejret under vand, til at de selvstændigt og selvsikkert kan samle udstyr og udføre dyk sammen med en makker.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg nyder at være sammen med unge mennesker og mener at kunne bistå deres udvikling både fagligt og socialt. Jeg ser det at være efterskolelærer som en god mulighed for at kunne påvirke dem til at blive gode aktive samfundsborgere.

Hvad brænder du for?
Min store hobby er dykning, især dykning på vrag er særligt interessante, når man kender historien om skibet og dets sidste rejse ned på havbunden. Så kan jeg levende forstille mig hvordan den sidste tid har været ombord.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Faglighed, muligheder og oplevelser.


Karin Skov, Samsø Efterskole

Karin Skov

E-mail
ks(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i billedkunst, engelsk, kreativt håndarbejde, tysk og matematik.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannelser: Håndarbejdslærer fra Højer Håndarbejdsseminarium, Grafisk formgiver Fra Storstrømsseminariet, Folkeskolelærer Fra Nørre Nissum Seminarium (jeg har lovet at næste uddannelse ikke bliver en læreruddannelse!).
Lærer i efterskole, friskole, folkeskole og lilleskole.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet som efterskolelærer siden 1995 og startede på SE i 2005.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Mødet med eleverne; der hvor der opstår tillid, mod, nysgerrighed, forundring og nærvær.
Det kan være, når en elev pludselig kan se tysk ikke er så svært, som folk har sagt. Det kan være, når samtalen får tankerne til at udvide sig. Det kan være elevens tilfredshed ved selv at have skabt noget i håndarbejde eller billedfag. Det kan være, når vi driller hinanden og griner sammen.
Den bedste oplevelse er eleverne.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Tro på at de kan – og mulighed for at tænke selv og vælge til og fra. Forståelse for, at selv om vi er elev-lærer eller elev-elev, så er vi først og fremmest menneske-menneske. Den bedste evaluering jeg kan høre fra mine kontaktelever er, at de er blevet venner med nogen, de aldrig havde forestillet sig at de havde noget tilfælles med, for så har de åbnet sig for muligheder og fået et bredere udsyn på mennesker.

Hvad brænder du for?
Jeg er et perfektionistisk rodehoved, som brænder for det kreative i både billedarbejde og mange af de forskellige håndarbejdsområder, der findes. En periode er der mest fokus på patchwork, zentangle skal afprøves, så er det strik fulgt af akvarelmaling, hvorefter jeg går amok med broderi osv.  Når jeg slapper af er det gerne med en bog; helst en fantasyroman og ofte på engelsk.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fællesskab, engagement og udvikling.

 

 


Lasse Ovesen, Samsø Efterskole

Lasse Ovesen

E-mail
lo(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Forstander. Underviser i jagt.

Uddannelse/erhvervserfaring
Folkeskolelærer fra Holbæk seminarium med linjefag i matematik, fysik og idræt. Jagttegnsunderviser-uddannelsen og derudover efterskolernes ledelseskursus.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været efterskolelærer siden 1988 – fuld tid fra 1991 og på SE siden 2004. Fra 2008 som forstander.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Når man har været i efterskoleverdenen i næsten 30 år, er der ikke kun en, men mange oplevelser der står i kø. Men fælles for de største er nok den at få ændret et livsmønster. En ung der har været ude på et skråplan, som man med tillid og kærlige skub får skubbet i en rigtig retning og, hvor man sidenhen hører, hvor godt det går, og at man har gjort den store forskel. Den gør alt det hårde arbejde sliddet værd.

Men selvfølgelig er der også mange hverdagsoplevelser, som at en elev skyder sit første stykke vildt, smilet, når de har sprunget faldskærm og er helt høje og jubelskriget, når man får en karakter til prøven, som man ikke troede var muligt.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
At gøre en forskel i deres liv. At give dem mod til at stå på egne ben og til at vælge en god vej videre i livet. Jeg synes, at det at vi giver de unge sunde fritidsinteresser, som kan fylde og glæde i resten af livet, er utroligt vigtigt. Og også at give dem en faglig ballast, der giver dem muligheden for at følge deres drømme.

Hvad brænder du for? 
Jeg har ikke en passion, men mange:

Jagt: At være i naturen og få ro på pürchen eller være sammen med gode venner på selskabsjagt. At gå med mine spaniels og se dem arbejde og at spise et lækkert måltid af udbyttet. Alle dele er vigtigt. Jeg har gået på jagt, fra jeg var 11 sammen med mine far og min bror, og jeg nyder at både min kone og børn også har fundet samme glæde i jagten.

Teater: At spille teater eller instruere eller skrive. Det giver mig glæde og udfordringer, som er svære at beskrive. Jeg elsker det hele, men får gjort det for lidt. I stedet spiller jeg noget oftere rollespillet advanced dungeon and dragons, som ikke kræver helt så lang tid.

Volleyball: at være sammen om fysisk udfoldelse og glæden ved boldspil. Tidligere var jeg aktiv fodboldspiller og dommer, men siden jeg flyttede til Samsø, har det været volley.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Personlig udvikling, læring og sunde aktiviteter sammen.


Lynelle Poulsen, Samsø Efterskole

Lynelle Poulsen

Stilling
Køkkenassistent og lærer. Underviser i advanced English.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bachelor of Science in Food and Nutrition, Registered Dietitian.
Jeg har arbejdet som underviser/diætist I 20+ år.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden 2013.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det er ikke kun en oplevelse, som gør mit arbejde sjovt. Jeg har mange gode oplevelser i løbet af året. Jeg synes, at dagligdagen er det bedste ved mit arbejde. Jeg kan godt lide at have børnene i køkkenet, hvor vi arbejder sammen, spiller god musik og har det hyggeligt.  Jeg tror, at børnene kan mærke, at vi vil dem!

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Min tid, humør, tålmodighed og et kram en gang imellem, når de har brug for det.

Hvad brænder du for?
Jeg har altid mange projekter i gang. Jeg kan godt lide at male møbler, renovere hus og have, tage til yoga og rejse ud i verden. Jeg synes, at det er fantastisk berigende at opleve andre kulturer.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Energi, glæde og sjov.

 


Malik Kreutzmann, Samsø Efterskole

Malik Kreutzmann

E-mail
ma(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i musik, spansk, matematik og engelsk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Cand.mag i musik og spansk, Aalborg Universitet.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på SE?
Jeg har arbejdet på SE siden 2008.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
At paraglide med elever i 700 meters højde ud over et bjerg i Tyrkiet.

Hvad brænder du for?
Jeg har mange interesser, men jeg brænder først og fremmest for musikken. Jeg nyder at sidde og spille klaver og guitar samt at synge. Jeg har haft mange gode oplevelser med musikken og holdt mange koncerter både her i Danmark og i udlandet.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg møder altid de unge med et åbent sind og med interesse. Jeg bestræber mig også altid på at give dem en undervisning fuld af kreativitet, humor og engagement.

Hvilke tre ord vil du bruge til at beskrive SE?
Musik, morgensang og musical.


Maria Andersson, Samsø Efterskole

Maria Andersson

E-mail
ml(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i matematik, polylab og engelsk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer fra Blaagaard i år 2000.
Lærer på Egedalsskolen i Kokkedal 2000 – 2003, lærer på Samsø Skole 2003 – 2013 og lærer på SE siden 2014.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Fra jan 2014 og til nu.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Jeg har ikke en bedste, men er vild med gode grin med teenagere. Det er fedt at rykke den enkelte elev fagligt. Møde eleven, hvor han/hun er.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Ærlighed
Ansvar
Fællesskabsfølelse
Tryghed

Hvad brænder du for?
Min familie. Helt klart weekender med musikoplevelser. Livemusik giver mig alt. Ø-livet. Samsø Festival. Fodbold. Bestyrelsesarbejde på mine børns skole. Ture i min dejlige bil (mobilhome) rundt i Danmark ad Marguerit-ruter.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Liv, Læring, udvikling.


Mette Kramer, Samsø Efterskole

Mette Kramer

E-mail
mk(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i golf, fransk, dansk og engelsk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Cand.Ling.Merc./tolk i fransk, korrespondent i fransk og engelsk, grundtræneruddannelse i golf.

Har i over 10 år haft eget firma med management af professionelle golfspillere, events, presse, undervisning i golf og fransk. Har tidligere arbejdet på advokatkontor og med marketing bl.a. i Frankrig.

Har i mange år været engageret i frivilligt arbejde indenfor golf, bl.a. som landsholdskaptajn i Dansk Golf Union.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet i snart 10 år på Samsø Efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
At blive efterskolelærer var mit største karriereskift og derfor en stor personlig udfordring. Det første år som fuldtidsansat på Samsø Efterskole var en ”ilddåb” for mig – og meget givende. Da eleverne sidste skoledag kaldte mig op og gav mig titlen som Årets Lærer, blev jeg utrolig rørt og stolt. Det gav mig den endelige tro på, at jeg var kommet på den rette hylde.

Jeg bliver altid meget berørt – og græder så mascaraen løber :) – sidste skoledag, for det er der, eleverne for alvor smider paraderne og fortæller, hvor meget deres tid på efterskolen har betydet for dem. Der kommer efterfølgende så mange søde personlige hilsner, ofte via Facebook, men også breve eller besøg, og det viser jo, hvor meget efterskolen og fællesskabet på skolen kan betyde for dem. Engang skrev en elev: ”Tusind tak for alt, det du har gjort for mig – og alt det, du ikke har gjort”.

Når vi hver år, får en masse nye golfspillere – nogle med fordomme omkring golf – og som ender med at elske at gå på golfbanen og træne helt vildt, få mentalt overskud via golf. Golf har givet mig så meget – utroligt mange oplevelser, netværk og rejser til mange golfbaner i hele verden. Det ønsker jeg virkeligt, at mange af de unge også skal opleve. Og jeg giver dem forhåbentligt noget med, de husker – om det så er teknik, noget mentalt eller en lille anekdote fra mit eget liv.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
En autentisk person, der brænder for at undervise. Min motivation er at ville gøre en forskel i verden: at rykke eleverne fagligt og menneskeligt. Jeg er først og fremmest menneske og så lærer. Eleverne skal se mig som den person jeg er –  at jeg har humor, er følsom, rummelig, tålmodig, men også har grænser. Jeg vil gerne motivere dem til altid at interessere sig for deres medmennesker og finde mennesket bag facaden. Mit ønske er, at de lærer at tænke over konsekvenserne, at de lærer at rumme andre og udvise omsorg for andre. At de altid gør sig umage i alt, hvad de laver og gøre tingene færdige. At de skal have ambitioner og finde noget, de brænder for, som giver dem glæde og tro på livet.

Hvad brænder du for?
Familie inkl. hund, golf, Frankrig/rejser, lokalpolitiske sager, yoga, god mad og vin.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Sjæl, travlhed og humor


Mikkel Justesen, Samsø Efterskole

Mikkel Justesen

E-mail
mj(at)samsoefterskole.dk 

Stilling
Lærer. Underviser i matematik, fysik og kajak.

Uddannelse/erhvervserfaring
Civilingeniør, Farmateknologi.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Har arbejdet på Samsø Efterskole siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Min bedste efterskoleoplevelse var en kajakweekendtur med eleverne, hvor alting bare spillede. På vores tur-retur mellem Besser rev og Langøre havn, roede vi i zikzak mellem de talrige øer i Stavns Fjords naturskønne omgivelser, mens vi, med mellemrum, satte gang i en pulsudfordrende runde af kajak-ultimate. Eleverne var glade og hyggede sig, solen skinnede, og vandet var helt blankt. Det var bare en helt igennem fantastisk tur.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Det, jeg gerne vil give videre til eleverne, er bl.a. en entusiasme for friluftsliv og kajak. Derudover vil jeg udforske det legende element i mit møde med eleverne. Et af mine mål er, at de rykker deres grænse for, hvad der er pinligt og barnligt. Man bliver aldrig for gammel til at lege, og jeg syntes personligt, at det en af de bedste måder at skabe relationer på.

Hvad brænder du for?
Jeg elsker at befinde mig på vandet og har, siden jeg var 3 år gammel, været med på min families utallige kanoture i Sverige. Kajak er siden blevet mit foretrukne fartøj på vandet, og selvom jeg nu samlet set har arbejdet som kajakinstruktør de sidste 8 år, så bliver det aldrig kedeligt.

Derudover elsker jeg at lave teater og synes, som en af instruktørerne under musicalen, at det var en fantastisk fed måde at arbejde med elevernes udvikling på.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Udvikling, Sammenhold, Friluftsliv.


Nete Mahler, Samsø Efterskole

Nete Mahler

E-mail
info(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Sekretær.

Uddannelse/erhvervserfaring
Udlært manufakturhandler 1975-1982, butiksassistent 1982-1984, udlært industrisyerske 1984, sekretær på smedeværksted 1984-1990, advokatsekretær 1990-1998.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
20 år på Samsø Efterskole. Først som bogholder i 11 år og de sidste 9 år som ”alt mulig sekretær/blæksprutte”.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Der er rigtig mange, så det er svært at ”huske” en bestemt. Men det er MEGAfedt, når vi afslutter et godt skoleår og sender en hel masse elever ud til videreuddannelser, og hvor vi kan se, at vi alle sammen har gjort en forskel på mange af eleverne. Mange er blevet selvstændige individer i løbet af skoleåret.

Og så som den mest kongetro på denne skole, må jeg fremhæve, at det jo er fantastisk at både Dronningen og Kronprinseparret har besøgt Samsø Efterskole indenfor få år. At Kongehuset interesserer sig for Samsø og Samsø Efterskole, det er da FANTASTISK.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil give dem tryghed, når nu ikke lige mor og far er i nærheden, måske mere en mormor-tryghed, én de altid kan regne med og ved hvor er, i hvert fald mellem kl. 8 – 16. Det er så skønt med elever, der kommer på kontoret bare for at sludre lidt :)

Og så forhåbentlig give dem nogle gode råd med på vejen. Der er i hvert fald mange forskellige spørgsmål om alt muligt til os på kontoret, som vi prøver og svare på eller give et godt råd til.

Hvad brænder du for?
Mit arbejde, det lyder måske frelst, men det er faktisk rigtigt. Jeg elsker at gå på arbejde hver dag og møde alle disse dejlige ”unger” med hver deres forskellighed.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fantastisk, Forrygende, Fællesskab.


Ole Grotkjær, Samsø Efterskole

Ole Grotkjær

E-mail
og(at)samsoefterskole.dk 

Stilling
Lærer. Underviser i polylab, matematik, LEGO Mindstorm og surf.

Uddannelse/erhvervserfaring
Læreruddannet i 2015 på Aalborg lærerseminarium.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Har arbejdet på Samsø Efterskole siden august 2015.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Min bedste efterskoleoplevelse er fra det første år, jeg var her. Det var faldskærmsweekend, og de elever, der skulle springe, var vildt spændte. Jeg skulle selv have et tandemspring - det var endda min første gang i en flyvemaskine. Det var det vildeste, jeg nogensinde havde prøvet, og jeg forstod derefter, hvorfor vores elever er så storsmilende, når de lander deres solospring. Siden da er jeg blevet fuldstændig bidt af at springe og er i gang med at tage C-certifikat i faldskærm.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Udfordringer. Eleverne skal udfordres både på et personligt og socialt plan. Men også fagligt, synes jeg, det er vigtigt at prøve at udfordre – med blandt andet matematiske gåder og nye måder at tænke på. Jeg føler, jeg kan fange mange af eleverne i denne moderne internet-kultur, hvor jeg selv følger rimelig meget med i hvad, der er sjovt og moderne.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at springe så meget faldskærm, jeg kan. Udover det brænder jeg generelt bare for at prøve nye ting og oplevelser. Siden jeg startede som lærer på Samsø Efterskole, har jeg blandt andet prøvet dykning, jagt, faldskærm og at flyve for første gang.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Valgfag, oplevelser og forskellighed.

 

 


Rikke Due Clausen, Samsø Efterskole

Rikke Due Clausen

Stilling
Timelærer. Underviser i turridning.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet som Sygeplejerske. Arbejdet som sådan, Med landbrug svineproduktion og de sidste 5 år med turridning.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på SE?
Jeg er underviser på Underviser på Nørreskiftegaard og har de sidste 3 år undervist i naturridning for Samsø Efterskole.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne dele den glæde jeg selv føler ved at ride i naturen med eleverne. Rideture i naturen er et samspil mellem rytter, hest og omgivelserne det giver ro i hovedet samtidig med at du oplever naturens, skiftende lys og årstider.

Noget af det vigtigste for mig, er at finde den rigtige hest til de enkelte elever, når kemien mellem hest og rytter er på plads, kommer de gode oplevelser, ligegyldigt om det er en dygtig rytter eller en nybegynder, så er det fantastisk at se samarbejdet udvikle sig igennem året, og aha-oplevelsen får eleverne når noget lykkes og går op i en højere enhed.

Hvad brænder du for?
Naturen, min have og mine planter brænder jeg rigtig meget for. At se planter spire og gro, og selv arbejde med den proces. Det er ligesom træning og udvikling af hestene en stor del af mit liv.


Rune Balle, Samsø Efterskole

Rune Balle

E-mail
rb(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i flyvning, sejlads og samfundsfag.

Uddannelse/erhvervserfaring
Erhvervspilot, bådebygger, yachtskipper og Cand.scient. i antropologi.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg tog 9. og 10. klasse på Samsø Efterskole 1982-84, og var i mange år aktiv i efterskolens elevforening. Efter mange års universitetsuddannelse og pilotuddannelse flyttede jeg i 2004 til Samsø for at drive Samsø Flyveplads og mit lille ”luftfartsselskab” Samsø Air Service. Jeg startede som timelærer i flyvning omkring 2009. Senere blev jeg fastansat for også at undervise i sejlads, bådvedligeholdelse og ”samkult”, der består af samfundsfag, religion og historie.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Mine to år som elev på Samsø Efterskole i 1982-84 var fantastiske!

Mine bedste efterskoleoplevelser som lærer er de årlige valgfagsdage, hvor sejlerholdet rigger vore både til, for at stævne ud fra Samsø for at sejle på eventyr. Den årlige ”aviation camp” med flyveholdet i Roskilde Lufthavn er også altid en stor succes, fordi flyveeleverne får lejlighed til at prøve at flyve en Boeing 737 simulator foruden at vi besøger flymekanikere og ser hvordan de vedligeholder flyvemaskiner, personalet ombord på redningshelikopteren og flyvelederne i kontroltårnet i Roskilde Lufthavn.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Ansvarlighed, selvtillid og fællesskabsfølelse. Det er de vigtigste stikord for mig, og gennem de fag jeg underviser i, oplever jeg hvordan eleverne bliver gode til at tage ansvar for sig selv og deres kammerater, når vi sejler, flyver eller arbejder med at forholde sig til det samfund, vi alle er en del af. Det giver selvtillid, og med den også troen på at eleverne ikke skal være bange for at stå frem og ytre sig, eller yde en indsats, hvilket giver dem følelsen af at blive værdsat i et fællesskab.

Hvad brænder du for?
Kort og godt: at dele oplevelser! For selvom det kan være fantastisk at flyve eller sejle alene, så kommer oplevelserne til at fylde meget mere, når det at opleve gøres sammen med andre mennesker.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Personlighedsudviklende. Ansvarsudviklende. Fællesskabsudviklende.


Rune Riis, Samsø Efterskole

Rune Riis

E-mail
rr(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Viceforstander. Underviser i dykning og sejlads.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bachelor i idræt og sundhed, 2 års friluftsliv-, natur- og kulturvejleder studium i Norge. PADI dykkerinstruktør, kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været efterskolelærer siden 2000 – og på SE siden 2008.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Der er ikke en bedste oplevelse. De ligger som en lang perlerække af gode oplevelser, der har været med til at forme mit voksenliv.

Det er selvsagt en kæmpe oplevelse, hver eneste gang jeg får lov til at indvie en ny elev i dykning. Når man ser dem trække vejret under vand for første gang i bare 30 sekunder, og de rejser sig op og kan fortælle i 5 minutter om at: “jeg så både en krabbe og tang og... og... og... og jeg kunne trække vejret under vandet og... og...” – så ved jeg, at en ny dykker er født.

En anden af de store oplevelser er at følge eleverne i deres udvikling på efterskolen. At se dem vokse og begejstres og finde en retning på deres liv er fantastisk.

Men de store oplevelser ligger også i de små. At lære en elev at lave bål og derefter nyde roen og stemningen, som et bål skaber. Når eleverne således hviler i sig selv og bare kan være til stede uden at skulle præstere. Det er fedt. Det er alle disse efterskoleoplevelser, jeg gemmer på.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Mine elever skal mærke, at når man engagerer sig i et fællesskab og alle yder deres bedste, så er der ingen grænser for, hvad vi kan nå sammen. Når alle trækker i samme retning, så bliver mulighederne uendeligt meget større. Når man tager ansvar for sig selv og andre, så vokser man. Ærlighed og ordentlighed er vigtigt. At gøre sig umage med det man gør.

Hvad brænder du for? 
Jeg har ikke en passion, men mange:

Knivskæftning: Jeg elsker at lave mine egne knivskæfter. Processen med at have et flot knivblad og til at stå med en færdig kniv er forunderlig. At se hvordan skæftet først tager en grov form og derefter bliver finere og finere, jo mere man gør sig umage. Tålmodighed er en dyd, og resultaterne kan blive fantastiske.

Dykning: Jeg har dykket siden 2007 og elsker at opleve verdenen under vandet. Om det er 4 eller 40 meter under overfladen, er ikke vigtigt, bare der er noget at se på. Allerhelst et skibsvrag, som ligger som en tidslomme, hvor man kommer på besøg. Og heldigvis har jeg fået præget mine to drenge, så de også er blevet vandhunde, som deler min interesse for vand og dykning.

Gør-det-selv arbejde: Jeg bor på en nedlagt landejendom, hvor der altid er noget at lave. Fjernsyn har jeg kun i vinterhalvåret, da jeg resten af året altid har tusind projekter at kaste mig over. Lige fra at skifte en stikkontakt til at skifte hele tagkonstruktionen på laden. Intet er umuligt, de store projekter tager bare lidt længere tid.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fællesskab, læring og personlig udvikling.


Sidse Kofoed

E-mail
sk(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i dansk, engelsk, fysisk træning, bodytoning og kajak.

Uddannelse/erhvervserfaring
Cand.mag. i dansk og idræt fra Københavns Universitet. Kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Musical er klart noget af det som står højt på listen. Det er en vild oplevelse at se eleverne samarbejde om ét fælles projekt. Eleverne har pludselig mulighed for at vise nye talenter, og sammenholdsfølelsen får et kæmpe boost.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne inspirere elever til at TURDE sige ja. Jo flere oplevelser, de tør tage med sig i rygsækken, og jo mere de tør at give af sig selv til skolekammerater og skolen generelt, jo stærkere bliver fællesskabet for hele efterskoleåret.

Hvad brænder du for?
Bevægelse. I den bredeste forstand. Jeg er tosset med, hvordan bevægelse kan skabe sammenhold og fællesskab. Det kan være med bold, på vand, med vægt eller til musik. I sport og bevægelse er der automatisk indbygget et socialt element, hvilket er min motivation for at bevæge mig. Desuden foretrækker jeg, hvis der kan sniges en masse leg med indover, så er det helt perfekt.

Teater. For mig er teater den optimale måde at få fortalt historier på. Jeg er især solgt ved forestillinger som bringer publikum ud af deres komfortzone og udfordrer den måde, man normalt tænker teater på. Den gode teateroplevelse skal kunne mærkes i hele kroppen bagefter.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Alsidighed, drivkraft … og masser af humor.


Thomas Lauritzen, Samsø Efterskole

Thomas Lauritzen

E-mail
tl(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i samkult, dansk, uddannelsesvejledning og fodbold.

Uddannelse/erhvervserfaring
Er uddannet på Haderslev Seminarium.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været 9 år i efterskoleverdenen og alle år har været på Samsø Efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Jeg syntes ikke, jeg har én bedste efterskole oplevelse, men de kommer i en lind strøm, lige fra fremragende ture til Tyrkiet og Malta, fantastiske flygtningeweekender og gode fodboldture med drenge og piger til diverse stævner. En ting, jeg virkelig nyder, er at møde ind på efterskolen og mærke livet i bygningerne og på gangene.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg syntes, at det er enormt vigtigt, at mine elever har opnået en stærk robusthed efter et år på efterskole, så de bliver langtidsholdbare i det samfund, der venter på dem, når opholdet på Samsø er slut.

Hvad brænder du for?
Jeg er generelt meget glad for sport, nyder at se det både på stadion og i tv og også selv at deltage. Jeg brænder også for at lave god efterskole.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Forskellighed, rummelighed og sammenhold.


Ulla Holm, Samsø Efterskole

Ulla Holm

E-mail
uh(at)samsoefterskole.dk

Stilling
Lærer. Underviser i dansk, engelsk, uddannelsesvejledning og psykologi.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet ergoterapeut.
5 år som aktivitetsleder på Lokalcenter i Aarhus.
9 år som ansat i Samsø Kommune – heraf 6 år som aktivitetsleder.
Uddannet lærer - linjefag i dansk og engelsk.
Diplomuddannelse i vejledning.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
11 år på efterskole – alle år på Samsø Efterskole

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det er svært at vælge – jeg elsker samværet med de unge helt generelt.

At kunne hjælpe dem til en personlig udvikling, så de overvinder sig selv og bryder grænser, får mere selvtillid og lykkes med at gennemføre efterskoleopholdet. At arbejde med at skabe en tæt relation til eleverne, så de føler sig set og anerkendt - og herefter støtte dem i deres faglige udvikling. Hvert år til danskprøverne oplever jeg en stor glæde ved at se de fagligt svageste elever på danskholdet levere gode præstationer og vise danskfaglig fordybelse.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne give dem selvtillid og tro på sig selv - så de tror på, at de kan give noget vigtigt til fællesskabet og lære af det selv. Jeg vil gerne give dem troen på, at der også findes en vej for dem gennem uddannelsessystemet - alle kan bidrage med noget!

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at være med til at bryde den sociale arv, hvilket indebærer, at jeg gerne vil arbejde pædagogisk med eleverne, så de udvikler sig og får mulighed for at skifte livsbane. Jeg brænder for at inddrage eleverne, så de oplever glæden ved at give til fællesskabet. Det er en stor glæde at se, hvor meget de vokser af at få ansvar.

Privat brænder jeg for at synge i kor og arbejde politisk med at ændre samfundet i en bedre retning - jeg sidder i kommunalbestyrelsen og er formand for Social- og Kulturudvalget i Samsø Kommune samt formand for Skoleudvalget.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Relationsarbejde, lærerengagement og valgfag.