Valgfag – Billedfag

Billedfag

Har du også altid drømt om at male billeder, der kan pryde dine vægge, men har du ikke helt turdet kaste dig ud i det? Eller måske er du allerede en habil maler? I valgfaget Billedfag på Samsø Efterskole lærer du en masse nyt – uanset om du er nybegynder eller erfaren.

Vi arbejder bredt med det kreative udtryk i billedfag på efterskolen. Vi tegner, maler med akvarel og akryl, filter, laver collager og skrotskulpturer, leger med trylledej og papmaché, arbejder med tegneserier/manga og bogstaver.

Ikke alle kreative kreationer bliver mesterværker, men Leonardo tegnede også tændstikmænd, inden han begyndte på de store tegninger. Så slip din kreativitet fri og oplev glæden ved at se billedet langsomt træde frem fra det blanke lærred og blive til kunst!

I billedfag på Samsø Efterskole udfordrer vi dig på dine kreative evner. Uanset hvilke færdigheder du har inden, vil vi bestræbe os på at lære dig nye teknikker.

Hvis du ikke har malet før, får du teknikker, så du kan komme i gang med maleriet og forme skulpturer. Det kan godt være lidt skræmmende at stå over for at hvidt lærred, hvis man ikke ved, hvor man skal begynde og hvilke teknikker, man kan bruge for at skabe et maleri, som man faktisk gerne vil have hængende på væggen.

Hvis du allerede er vant til at skabe smukke billeder, så bliver du præsenteret for nye udfordringer, nye teknikker, nye metoder og nye materialer til at male interessante billeder og lave spændende skulpturer.

På jagt efter ny inspiration

I valgfaget billedfag skal vi også væk efterskolen. Hver år besøger vi et museum eller en lokal kunstner for at suge inspiration til os, som vi arbejder videre med hjemme på skolen. Det er altid spændende at se, hvordan andre kunstnere griber deres fag an.

Du får også indblik i kunsthistorie og lærer de store, kendte kunstnere at kende – både de nulevende og de afdøde. Vi ser på deres værker og taler om deres teknikker, og hvad der inspirerer/inspirererede dem.

Inspiration og kreativitet

Masser af hygge

Billedfag på Samsø Efterskole er ikke kun lig med masser af kreativitet – vi hygger os også. Vi snakker om inspiration, kunst, materialer og teknikker – og undervejs lærer vi hinanden rigtigt godt at kende. Vi bliver blandet på kryds og tværs af årgange og klasser, og det skaber helt særlige bånd til de andre elever, som du måske ikke ville have opdaget uden om billedfaget.

Billedfag er et fag, der kan vælges i både udeskema og indeskema.