Valgfag – Musik

Oplev glæden ved musikken

Har du altid drømt om at spille på guitar eller bas? Eller hvad med klaver? Eller gør du det allerede? På Samsø Efterskole har vi plads til både nybegyndere og erfarne musikere på vores valgfag musik. Her handler det om, at vi skal lære at spille sammen i et band.

Mange elever har et hovedinstrument, de gerne vil blive bedre til at spille på, men du får rig mulighed for at lære at spille på flere instrumenter, hvis du gerne vil det.

Musik er lig med glæde, og derfor er det også det, som vi har fokus på i valgfaget musik. Vi skal have det sjovt, samtidig med at vi bliver bedre til at spille og synge sammen.

Plads til alle

Lær at synge

Husk, at din stemme også er et instrument. Du kan altså også vælge musik, hvis du vil lære at synge eller synger meget i forvejen. I valgfaget musik lærer du om sangteknik – vi arbejder blandt andet med vores kropsholdning, åndedræt, udtryk, frasering og intonation.

Det er dejligt at synge, og på Samsø Efterskole vil du lære teknikker, som du kan bruge resten af livet – uanset om du bare vil lære at synge for sjov, eller fordi du drømmer om at arbejde videre med din stemme.

Musikteori

I valgfaget musik skal vi også arbejde med musikteori. Vi lærer, hvordan musik er bygget op, så du får en større forståelse for musik – hvad er akkorder, hvordan bygger man rytmer op, og hvad er musikalitet? Når du har lært, hvordan musik bygges op, bliver det nemmere selv at spille musik og skrive musik.

Årets Musical

En gang om året giver vi den for alvor gas i valgfaget musik – her skal vi lave musical sammen med resten af skolen. Det er en uge fuld af sjove udfordringer, nye oplevelser og masser af musik. Vi lærer nye melodier og sange, som bliver til et fedt sceneshow i samarbejde med kammeraterne på skolen.

Musik har plads til alle

På Samsø Efterskoles musikvalgfag skal vi først og fremmest have det sjovt og hygge os med musikken. Du behøver ikke at kunne spille et instrument for at vælge musik. Det vigtigste er, at du har lyst og mod til at lære om musik og spille musik.

Musik er et fag, der kan vælges i både udeskema og indeskema.