Valgfag – Ridning

Elsker du livet på hesteryg?

Er du til livet på hesteryg, har vi to forskellige valgfag, du kan vælge imellem. I valgfaget ridning kan du ride dressur samt springe i hal og på ridebane. Er du mere til rideture i det fri, er der mulighed for flotte ture på islændere i valgfaget naturridning. Læs mere om begge fag herunder.

Ridning

Lær at ride, eller bliv endnu bedre. Rideholdet på Samsø Efterskole er både for begyndere og øvede. I løbet af året skal du lære, hvordan man omgås og færdes til hest. Og så skal du selvfølgelig have en masse gode timer på hesteryg!

Aktiviteter i valgfaget ridning

Du skal selv være med til at passe og pleje hesten, strigle, sadle op m.m., og derudover foregår undervisningen i ridehallen eller på ridebanen.

I ridning på Samsø Efterskole kan du videreudvikle dine evner inden for dressur og spring. Niveauet hos vores elever er meget forskelligt, så alle bliver fulgt på det niveau, de er – og får den bedst mulige hjælp og vejledning.

Den daglige træning og undervisning foregår ofte efter en fast struktur, som starter med, at alle bliver introduceret til stedet og bliver matchet med rideskolens heste. Der er i løbet af året mulighed for at ride på forskellige heste, hvis du ønsker det.

Udover den almindelige undervisning kan du også prøve andre aktiviteter som fx turridning, bomtræning eller ringridning. Næsten alt kan lade sig gøre, og har du lyst til at starte til stævne, er der mulighed for det flere gange om året.

Undervisning på Kildekjær Ridecenter

Undervisningen foregår i samarbejde med Samsø Rideklub på Kildekjær Ridecenter i Tranebjerg. Det er derfor ikke muligt at have sin egen hest med på Samsø Efterskole.

Du bliver undervist af Lene, som har beskæftiget sig med heste og ridning stort set hele livet. Lene nyder at undervise vores elever og bygge videre på deres evner – uanset hvilket niveau, de er på.

Hun lægger vægt på, at der er god stemning på holdet, og at du kan få lov til at prøve de ting, som du brænder for inden for ridning.

Ridning på ridebane kan vælges både i vores udeskema og i indeskemaet.

Er du helt vild med ridning og islandske heste, kan du læse mere om vores valgfag naturridning nedenfor.

Rid ud i Samsøs smukke natur

Naturridning

Naturridning er valgfaget for dig, der gerne vil ud i naturen og ride. Undervisningen foregår på Nørreskiftegård, som har islandske heste – og selvfølgelig i naturen på den sydlige del af Samsø.

Du kan deltage på valgfaget uanset niveau – du skal bare have interessen for heste og ridning i det fri!

Det laver vi i naturridning

Skoleåret starter typisk med, at underviseren Rikke taler med dig om din rideerfaring, dit niveau og dit mål med ridningen. For at kunne undervise dig bedst muligt og matche dig med den rigtige hest, har hun brug for at vide, hvem du er.

For dig, der ikke har så meget – eller ingen – erfaring med heste og ridning, vil der være introduktion til opsadling, strigling, hvordan man sidder rigtigt på hesten m.m. Det er vigtigt, at man lærer at omgås og håndtere hesten og læse dens signaler. Når alle er klar, rider vi ud i den skønne natur!

Er du en mere erfaren rytter, får du – udover de mange ture på øen – mulighed for at ride på og håndtere flere forskellige heste og fx lære mere om forskellige gangarter. Mulighederne er mange – du skal bare være klar til at gribe dem!

En typisk lektion vil være opbygget, så du starter med at hente hesten ind, strigle den og sadle den op. Derefter vil der være lidt ridning i ridehus, inden vi skal ud på tur i landskabet. Naturridningen foregår i al slags vejr, så du får mulighed for både at opleve efterårets blæst og regn og forårets sol og varme.

Bliv klædt på til at færdes på hest

At ride i flok kræver, at alle er med på reglerne – både de officielle trafikregler og de mere uskrevne af slagsen. Derfor bruger vi i naturridning tid på at lære, hvordan man generelt færdes på hestene, og hvordan vi i gruppen bedst kommunikerer med hinanden. Derfor vil du i løbet af året også prøve at ride på forskellige placeringer i gruppen.

Naturridning kan vælges både i vores udeskema og i indeskemaet.

Du bliver i valgfaget naturridning undervist af Rikke Clausen, som bor på og driver Nørreskiftegaard. Rikke har haft interessen for heste og ridning som hobby i 40 år og er derfor en erfaren underviser med et skarpt øje for at matche heste og elever – så alle får det bedste år på faget.

Turene på valgfaget guides af Nørreskiftegaards erfarne ryttere og vil bringe dig både til stranden og ud over de åbne stubmarker. Vi er også lidt længere væk på tur to gange om året, hvor vi tager til Jylland og rider.